Pasta pesto met zuiderse gehaktballetjes

Ingrediënten (voor 4 personen):
– 1 ui, 150 g zongedroogde tomaten, 200 g groene pesto, enkele takjes oregano
– 250 g pasta naar keuze
– 400 gehakt, 150 g feta
– 20 g paneermeel
– vetstof bakken en braden

Bereiding:
– pel en snipper de ui fijn, snijd de zongedroogde tomaten in kleine stukjes
– snijd de feta in kleine blokjes
– doe de fijngehakte ui in een kom samen met gehakt, zongedroogde tomaten, paneermeel en fetablokjes. Meng alles goed door elkaar en rol er balletjes van. Bak deze balletjes mooi bruin in vetstof.
– kook de pasta al dente, giet af en laat afkoelen onder koud stromend water. Meng meteen de pesto onder de afgekoelde pasta. Voeg de balletjes toe en werk af met een weinig oregano.
Groene pesto kan je ook zelf maken (zie recept andere kookworkshop)

 

Pastasalade met kip

Ingrediënten (voor 4 personen):
– 300 g farfalle
– 500 g kipfilet, 2 eieren
– 3 tomaten, 1 bosje lente uien, 50 g pijnboompitten, 1 klein blikje maisblokjes, 1 komkommer
– 1/2 dl balsamicoazijn, 1 theelepel mosterd, olijfolie

Bereiding:
– kook de pasta beetgaar, laat afkoelen. Ontpit en pel de tomaten en snijd ze in kleine blokjes. Snij de lente-ui in ringen. Haal de pitjes uit de komkommer en snijd in kleine blokjes.
– snijd de kipfilet in kleine blokjes en bak ze goudbruin. Rooster de pijnboompitten in een pan met antiaanbaklaag.
– mix de eieren met de mosterd en de balsamicoazijn. Schenk er langzaam de olijfolie bij en blijf mixen.
– meng de kip, tomatenblokjes, lente-ui, maisblokjes en sausje voorzichtig door de pasta. Werk af met geroosterde pijnboompitten.

Wrap met avocado en gerookte kip

Ingrediënten (voor 4 personen):
– 4 tortilla’s (grote wraps)
– 300 g gerookte kipfilet (in plakken), 150 ml zure room
– 320 g salsa (Mexicaanse kant-en-klare saus)
– 2 avocado’s, 1 ui, 1 bosje waterkers, 1 handvol verse koriander, 1 limoen (enkel sap)

Bereiding:
– hak de koriander, meng met de salsa
– pel de ui, snijd in ringen en snipper de waterkers grof
– snijd de avocado doormidden, verwijder de pit en schil en snijd het vruchtvlees in plakjes en besprenkel met limoensap.
– leg de wraps open, bestrijk ze met een lepel zure room. Verdeel de waterkers, kip, avocado en ui erover. Werk af met een lepel koriandersalsa.
– sla de zijkanten van de wraps naar binnen en rol op. Wikkel elke rol in een vel huishoudfolie en leg in de koelkast tot gebruik.

Citroendrank met munt

Ingrediënten:
– 1 potje verse munt en 1 potje verse citroenmelisse
– 3 limoenen
– 1 liter mineraalwater plat of bruis
Bereiding:
– breng ¼ van het water aan de kook met de schil van de limoen
– zet het vuur uit en laat de helft van de citroenmelisse en de helft van de munt trekken in deze vloeistof tot het volledig afgekoeld is. Zeef het water en voeg het sap van 3 limoenen toe, leng verder aan met het water.
– vul een kan met ijsblokjes en de rest van de citroenmelisse en munt en overgiet met de citroendrank.

Tip: indien je meer kan genieten van een zoete drank, kan er suiker toegevoegd worden aan dit recept.

Zomerfruitdessert

Ingrediënten (voor 4 personen):
– 500 ml natuuryoghurt
– 2 sinaasappels, 500 g zomerfruit (framboos, aardbeien, bosbessen, braambessen, …)
– suiker of honing volgens smaak

Bereiding:
– pers de sinaasappels
– was het zomerfruit , voeg ¾ van de portie fruit toe aan de yoghurt en mix deze ingrediënten, voeg tevens het sinaasappelsap toe. Indien er teveel pitjes in de drank zijn, kan men het sapje zeven.
– breng op smaak met honing of suiker
– voeg de rest van de in stukken gesneden vruchten toe en dien fris op

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2014 A Touch of Rose
Top
Volg ons: